• Ahlan Wa Sahlan

    Selamat Datang Ke Blog Khutbah Pilihan yang menampilkan lebih 300 teks khutbah Jumaat dan Hari raya yang dinukilkan oleh Ibnuatiq bermula tahun 1999 hingga kini. Ia merupakan salah suatu usaha dakwah dalam mengembangkan syiar Islam di mana para pengunjung digalakkan untuk mengambil teks khutbah ini untuk sebaran umum. Sebarang teguran kepada kesilapan dan cadangan atau ingin khutbah terbaru bolehlah daftar melalui facebook.com/ekhutbah . Semoga kita semua dirahmati dan diberkati oleh Allah.

  • Kandungan Blog

  • Tulisan Terbaik

  • Arkib Khutbah

  • ekhutbah Audio MP3

     

     

  • Tetamu Online

  • Pengurusan Blog

Khutbah Jumaat : Islam DiMartabat Negara Berkat Palestin Berdaulat


السلام عليكم

الحَمْدُ للهِ!!  الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ  أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ   اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ  …أَمَّا بَعْدُ…..

فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ  حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …

Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.

Saya  menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian  agar  kita  sama-sama  meningkatkan  ketaqwaan  kita  kepada  Allah  dengan  melakukan  segala  suruhanNya  dan  menjauhi  segala  yang  ditegahNya.  

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian

Firman Allah dalam ayat 9  surah al-Maidah:

وَعَدَ اللَّـهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۙ لَهُم مَّغْفِرَ‌ةٌ وَأَجْرٌ‌ عَظِيمٌ ﴿٩

Maksudnya : Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka akan beroleh keampunan dan pahala yang besar

Kini kita telah pun hampir 2 minggu berada pada bulan Sya’aban 1445H  di mana Nabi s.a.w bila ditanya tentang amalan baginda yang banyak berpuasa sunat pada bulan Sya’aban lalu baginda menjelaskan bahawa Sya’aban adalah bulan yang kebanyakan orang melalaikannya iaitu antara Rejab dan Ramadhan. Sya’aban merupakan bulan yang di dalamnya di angkat amalan-amalan kepada Allah. Maka nabi s.a.w ingin amalan diangkat sedangkan baginda dalam keadaan berpuasa.

Keberadaan kita pada bulan Sya’aban juga mengingatkan kita bahawa tidak lama lagi kita bakal bertemu dengan bulan Ramadhan al-Mubarak. Oleh itu, marilah kita sama-sama menghidupkan bulan Sya’aban ini dengan pelbagai amalan soleh sebagai latihan awal dan persiapan dari segi rohani dan jasmani sebelum datangnya Ramadhan. Jika kita mahu mendapatkan hasil yang baik untuk kehidupan dunia maka kita membuat pelbagai persiapan awal apatah lagi untuk menyiapkan bekalan akhirat maka perlu kepada persediaan yang terbaik. Persiapkan ilmu, kesihatan jasmani dan kekuatan rohani agar kedatangan Ramadhan nanti dapat dihayati dengan amalan yang baik dari segi kuantiti dan kualitinya

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah S.W.T,

Firman Allah dalam ayat  32 surah at-Taubah :

يُرِ‌يدُونَ أَن يُطْفِئُوا نُورَ‌ اللَّـهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّـهُ إِلَّا أَن يُتِمَّ نُورَ‌هُ وَلَوْ كَرِ‌هَ الْكَافِرُ‌ونَ ﴿٣٢

Maksudnya : Mereka hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tidak menghendaki melainkan menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian)

Bulan Sya’aban yang sedang kita berada sekarang ini sarat dengan peristiwa yang besar yang pernah berlaku pada diri Rasulullah s.a.w dan para sahabat antaranya Peperangan Bani Mustaliq yang berlaku pada bulan Sya’aban tahun 6H . Peperangan ini meletus selepas Rasulullah s.a.w bertindak pantas menghantar tentera apabila mendengar bahawa Bani Mustaliq pimpinan al-Harith bin Abi Dirar sedang bersiap untuk menyerang umat Islam. Tindakan nabi s.a.w itu telah menyebabkan perancangan jahat Bani Mustaliq dapat dipatahkan dengan mudah sehingga ramai yang menjadi tawanan. Ini mengajar kita agar sentiasa bersiap sedia dengan kekuatan fizikal dan mental dari sudut ketenteraan dan keselamatan agar kedaulatan Negara terjamin dan perancangan jahat dapat dipatahkan dengan segera.

Pengajaran besar daripada peperangan ini ialah bagaimana sikap permusuhan yahudi terhadap umat Islam sentiasa berjalan dari dulu hingga kini. Di antara usaha Yahudi dalam menghalangi dakwah Islam di  awal perkembangannya adalah:

[1] Pemboikotan  Ekonomi di mana Kaum muslimin ketika awal perkembangan Islam di Madinah sangat lemah ekonominya. Kaum muhajirin datang ke Madinah tidak membawa harta mereka dan kaum Anshor yang menolong mereka pun bukanlah pemegang ekonomi di Madinah. Oleh kerana itu Yahudi menggunakan kesempatan ini untuk menjauhkan kaum muslimin dari agama mereka dan melakukan boikot ekonomi. Para pemimpin Yahudi enggan membantu ekonomi kaum muslimin. Yahudi begitu marah bila Islam mengharamkan riba yang dianggap menyekat ekonomi mereka. Yahudi melalui PROTOKOL KEDUA PULUH (20) menyatakan Bank Antarabangsa Yahudi akan memberikan pinjaman kepada bangsa Bukan-Yahudi dengan kadar bunga yang tinggi. Pinjaman yang sedemikian menyebabkan pertambahan kadar hutang berlipat kali ganda. Ekonomi orang Bukan-Yahudi akan lumpuh secara automatik kesan pertambahan hutang tersebut.

[2] Membangkitkan fitnah dan kebencian di mana Yahudi berusaha menghalangi dakwah Islam dengan menciptakan fitnah dan kebencian antara sesama kaum muslimin yang pernah ada di hati penduduk Madinah dari Aus dan Khodzraj pada masa jahiliyah. Pada hari ini termasuk dalam isu keganasan di Palestin di mana yahudi telah mengikat kebanyakan pemimpin negara umat Islam sendiri sehingga keganasan mereka tidak dapat dihentikan segera

[3] Menyebarkan keraguan pada diri kaum muslimin di mana  Yahudi berusaha memasukkan keraguan di hati kaum muslimin yang masih lemah imannya dengan melontarkan syubhat-syubhat yang dapat menggoyahkan kepercayaan mereka terhadap Islam.  Akhirnya timbulnya umat Islam yang berfikiran sekuler, liberal dan sebagainya. Umat Islam yang lebih mendewa-dewakn sistem politik, ekonomi, perundangan penjajah sehingga memperlecehkan sistem Islam

Sidang Jumaat yang berkati Allah,

Firman Allah dalam ayat  120 surah al-Baqarah :

وَلَن تَرْضَىٰ عَنكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّـهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللَّـهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ ﴿١٢٠

Maksudnya : Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): “Sesungguhnya petunjuk Allah (ugama Islam itulah petunjuk yang benar”. Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.

Malah permusuhan ketat Yahudi terhadap Islam telah menyaksikan pada tanggal 3 Mac 1924M bersamaan 27 Rejab 1342H merupakan tarikh hitam dalam sejarah Islam dengan berakhirnya Khilafah Uthmaniyyah, Turki yang menaungi umat Islam selama ini. Kini 100 tahun ia berlalu samada kita ambil peduli atau pun tidak menghiraukannya. Antara faktor luaran kejatuhan khilafah Islam terakhir ini ialah sikap Yahudi zionis dari dulu sampai sekarang memainkan peranan sangat konsisten dalam melemahkan umat Islam. Sebelum kejatuhan Khilafah Uthmaniah, Yahudi dan sekutunya telah menjatuh dan menghancurkan satu persatu Negara –negara Islam sejak kurun ke 16 lagi dengan dasar pecah perintah dengan tiupan api assobiyyah perkauman sempit untuk memisahkan diri daripada berada bawah naungan Khilafah Uthmaniah termasuk Revolusi Negara Arab dengan laungan Khilafah Uthmaniah untuk Turki bukan untuk orang Arab. Negara umat Islam telah dirosakkan struktur bernegara mereka dan dirosakkan juga pemikiran umat Islam . Episod ini hampir ke kemuncak apabila berlaku persidangan Yahudi Antarabangsa pada 1897 untuk merampas Palestin namun batu penghalangnya ialah Kerajaan Uthmaniah terutamanya Sultan Abdul Hamid II. Pada mulanya yahudi meminta untuk diberikan secara percuma bumi Palestin untuk menjadi Negara yahudi namun ditolak. Akhirnya setelah ditubuh Kesatuan Zionis Sedunia maka sekali lagi yahudi menemui Sultan Abdul Hamid II dengan cara mahu membayar sebanyak 150 juta pound sterling emas disamping melangsai hutang Khilafah Uthamniah namun tetap ditolak dengan katanya: “Seandainya kalian membayar dengan seluruh isi bumi ini, aku tidak akan menyerah walau sejengkal bumi Palestin yang merupakan tanah wakaf milik seluruh umat Islam”.

Akhirnya yahudi dengan bantuan Mustafa Kamal Atartuk telah berpakat menjatuhkan Sultan Abdul Hamid II dan menaikkan boneka Sultan Abdul Majid untuk memudahkan laluan penjajahan Palestin. Mustafa Kamal Atartuk sendiri naik menjadi Presiden Turki dan telah melakukan banyak reformasi dan antara yang terbesar ialah mengisytihar Turki sebagai Negara sekuler. Bermula detik hitam ini, dunia Islam bagaikan anak ayam kehilangan ibu dalam mencari-cari suatu pemerintahan yang dapat menyatukan semula seluruh umat Islam di bawah satu payung Khilafah dengan system Islam agar penindasan demi penindasan daripada musuh Islam dapat disekat. Malah penjajahan bumi Palestin sehingga hari ini terus berlaku di mana kebangkitan demi kebangkitan saudara seagama di bumi Palestin berdepan dengan senjata zionis Yahudi yang begitu memerlukan bantuan dan perhatian kita bersama dari setiap segi termasuk doa dan harta

Sidang Jumaat yang diberkati Allah,

وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿٨٥

Maksudnya : Dan sesiapa yang mencari ugama selain ugama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi

Kita sebagai umat beriman wajib lebih meyakini keadilan perundangan Islam berbanding perundangan penjajah. Kita dapat lihat perbezaan yang ketara antara undang-undang sivil dan syariah di mana Mahkamah jenayah sivil tidak menghukum dengan kaedah hukuman takzir kerana mempunyai perbezaan dalam pembuktian, keterangan dan sabitan. Oleh itu, banyak beza antara sivil dan takzir antaranya 3 perbezaan sebagaimana disebut peguam-peguam syarie.

[1] hakim-hakim Mahkamah Sivil atau Persekutuan tidak dilatih dalam bidang penghukuman takzir kerana terikat dengan penafsiran sendiri dalam undang-undang konvensional. Jika mahu dilihat sebagai takzir maka perlunya kepada pindaan terhadap Perlembagaan Persekutuan, kerana maksud jenayah dalam hukum syarak dan sivil mempunyai pengertian yang sangat berbeza. Sebagai contoh di Mahkamah Sivil, satu perbuatan akan jadi jenayah jika ia menyalahi undang-undang yang dibuat oleh pemerintah. Namun,  ia berbeza bagi pengertian jenayah bagi hukum syarak di mana undang-undang syariah adalah berdasarkan perbuatan yang dilarang Allah di mana rujukan utama ialah al-Quran, Hadis nabi dan ijtihad Ulama’

[2] Pertimbangan hukuman bagi mahkamah sivil juga akan jadi berbeza berbanding hukum syarak. Contohnya, undang-undang sivil meletakkan kesalahan judi itu apabila didapati seseorang itu berjudi di tempat yang tak dilesenkan.  Namun, bagi hukum syarak, judi dilarang sama sekali tidak kiralah kesalahan itu dibuat di tempat yang berlesen atau tidak

Begitu juga dengan kesalahan zina di mana mengikut undang-undang sivil, bagi individu berumur 16 tahun dan ke atas ia tidak dikira sebagai kesalahan jika ia dibuat atas kerelaan hati, jika terpaksa baru dikira salah. Sedangkan dalam syariah, zina sama ada rela atau tidak, tetap menjadi satu kesalahan

[3] Prinsip hukuman dalam Islam atau takzir, ia dibuat bukanlah untuk mendera, sebaliknya mendidik di samping beri amaran kepada umat Islam agar jauhkan diri perkara yang dilarang oleh Allah SWT. Sebab itu ada perbezaan dalam melaksanakan hukum sebatan syariah jauh berbeza dengan sebatan sivil. Syarat sebatan syariah tidak boleh mencederakan pesalah. Perbezaan jelas ketara dari segi kaedah hayunannya agak perlahan seolah-olah buku yang diletakkan di bawah ketiak tidak boleh jatuh semasa hayunan dibuat.  Dari segi saiz rotan yang digunakan juga agak berbeza bagi sebatan syariah ukur lilit rotan yang digunakan agak kecil berbanding ukur lilit rotan sebatan sivil. Oleh sebab itu, 100 kali sebatan syariah masih belum menyamai dengan 1 kali sebatan Sivil.  Pelaksanaan sebatan berbeza, yang mana pesalah takzir dikenakan pakaian yang menutupi anggota badan termasuklah anggota badan yang akan disebat, manakala sebatan sivil anggota badan yang akan disebat dibiarkan terdedah dan ini jelas lebih mengaibkan pesalah.

Sejajar dengan falsafah hukuman dalam Islam yang mahu mendidik, maka pindaan bagi Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355 perlu diperkasakan. Islamlah nescaya negara berkat umat selamat dunia akhirat

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

Tinggalkan komen