• Ahlan Wa Sahlan

    Selamat Datang Ke Blog Khutbah Pilihan yang menampilkan lebih 300 teks khutbah Jumaat dan Hari raya yang dinukilkan oleh Ibnuatiq bermula tahun 1999 hingga kini. Ia merupakan salah suatu usaha dakwah dalam mengembangkan syiar Islam di mana para pengunjung digalakkan untuk mengambil teks khutbah ini untuk sebaran umum. Sebarang teguran kepada kesilapan dan cadangan atau ingin khutbah terbaru bolehlah daftar melalui facebook.com/ekhutbah . Semoga kita semua dirahmati dan diberkati oleh Allah.

  • Kandungan Blog

  • ekhutbah Audio MP3











  • Kategori Khutbah

  • Arkib Khutbah

  • Tulisan Terbaik

  • Capaian Terhangat

  • Pengunjung Blog

    • 1,677,030 tetamu
  • Tetamu Online

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 6,409 other followers

80. RAMADHAN MENJULANG UMAT BERTAQWA


 

السلام عليكم

الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ  أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ   اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ  …أَمَّا بَعْدُفَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ  حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ

Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.

Saya  menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian  agar  kita  sama-sama  meningkatkan  ketaqwaan  kita  kepada  Allah  dengan  melakukan  segala  suruhanNya  dan  menjauhi  segala  yang  ditegahNya.

 

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian

Firman Allah dalam ayat 183 surah al-Baqarah :

يأيهاالذين امنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون

Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa

Kehadiran bulan Ramadhan yang merupakan suatu bulan yang dijanjikan Allah dengan penggandaan pahala bersama terbuka luasnya pintu pengampunan dosa sewajarnya digunakan sebaik mungkin terutama dalam melahirkan diri kita sebagai umat yang bertaqwa sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah. Kita mesti menghidupkan bulan Ramadhan yang di dalamnya terkumpul hampir kesemua rukun Islam bermula solat lima waktu, puasa itu sendiri dan zakat fitrah. Kita mesti raikan Ramadhan dengan melipat gandakan ibadat disamping berusaha bersungguh-sungguh dalam menjauhi maksiat. Jadikanlah diri kita sebagai hamba Allah yang sentiasa merindui tarbiah Ramadhan sebagai suatu proses mendidik diri ke arah memiliki peribadi mulia bukannya sebagai seorang derhaka yang menganggap bahawa ketibaan Ramadhan adalah suatu hukuman dan penyeksaan yang diharapkan cepat berlalu.

Ibadat puasa dapat melahirkan umat bertaqwa dengan cara melemahkan nafsu sehingga diri lebih mudah untuk mengerjakan ibadat serta menjauhi maksiat. Walau pun iblis dan syaitan dibelenggu sepanjang bulan Ramadhan namun sahabat karib kepada syaitan terus wujud dalam diri kita iaitu nafsu. Kita mesti ingat bahawa dalam diri manusia adanya dua perkara yang tidak pernah tua walau pun seseorang itu telah lanjut usianya iaitu nafsu dan angan-angan.

عن صفية : قال النبي e : إِنَّ الشَّيْطَانَ لَيَجْرِيْ مِنِ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ فَضَيِّقُوْا مَجَارِيَهُ بِالجُوْعِ  –  رواه البخاري ومسلم

Maksudnya : Sesungguhnya syaitan itu berjalan dari anak Adam pada tempat jalan darahnya maka sempitkanlah tempat jalannya dengan lapar

 

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

            Antara ciri orang bertaqwa ialah mempunyai tahap kesabaran yang tinggi dalam menghadapi sebarang cubaan dan ujian daripada Allah sehingga imannya semakin kuat. Oleh itu ibadat puasa merupakan antara proses dalam menanam kukuh sifat sabar dalam diri umat Islam.

عن أبي هريرة: قال النبي e : الصَّوْمُ نِصْفُ الصَّبْرِ-  رواه  ابن ماجه

Maksudnya : Puasa itu sebahagian daripada sabar

                Sabar pula sebahagian daripada iman sebagaimana sabda nabi dalam sebuah hadis

عن ابن مسعود: قال النبي e : الصَّبْرُ  نِصْفُ  الإْيمَانِ-  رواه  أبو نعيم

Maksudnya : Sabar itu sebahagian daripada iman

            Semoga kita dapat gunakan peluang keemasan ini dengan kedatangan Ramadhan untuk melatih diri ke arah menjadi umat yang lebih baik daripada tahun sebelum ini bukan sebaliknya.  Kita merasa begitu gembira dan bersemangat melihat bagaimana suasana umat Islam dalam menghidupkan Ramadhan terutama pada waktu malam apabila begitu ramai yang memenuhi masjid dan surau. Kita mengharapkan suasana ini terus berlangsung bukan sahaja sehingga ke penghujung bulan Ramadhan ini malah ia dapat diteruskan pada bulan yang lain bagi menunjukkan perubahan bahawa kita umat Islam sudah benar-benar kembali kepada kehidupan sebenar sebagai umat yang semakin dekat ikatan perhubungannya dengan Allah sehingga janji kemenangan dan kemuliaan dapat diraih dengan seberapa segera. Jangan hanya bersemangat pada awal Ramadhan sedangkan apabila Ramadhan sudah hampir berlalu terutama pada malam-malam terakhir yang dijanjikan antara malamnya ada lailatul Qadar maka masjid dan surau kembali sunyi apatah lagi apabila berlalunya Ramadhan. Jika suasana hanya bersemangat dan rajin pada awal bulan sahaja terus berlangsung maka lambat lagilah janji kemenangan oleh Allah yang hanya diturunkan kepada umat yang bertaqwa dan sentiasa istiqamah dalam beribadat dan berjuang dalam meninggikan kalimah Allah di atas muka bumi ini.  Ingatlah bahawa janji kemenangan dan kemuliaan hakiki hanya dianugerahkan kepada umat yang sentiasa berusaha mendekatkan diri kepada Allah setelah segala usaha yang lain telah dilaksanakan dengan baik.

 

Sidang Jumaat yang diberkati Allah,

Kita mengharapkan agar tarbiah Ramadhan dapat menambahkan lagi keyakinan kita terhadap segala kandungan al-Quran yang sentiasa dibaca pada bulan ini yang merupakan bulan mula turunnya al-Quran kepada nabi Muhammad s.a.w. Janganlah kita hanya tahu membaca al-Quran sedangkan segala sistem yang dianjurkannya untuk dilaksanakan tidak mahu dibuat dengan pelbagai alasan. Kita begitu kecewa kerana adanya umat Islam pada bulan Ramadhan yang mulia ini tanpa segan silu mencabar enakmen hudud dan qisas Terengganu atas alasan bercanggah dengan perlembagaan negara bukannya disebabkan bercanggah dengan apa yang digariskan oleh agama. Sepatutnya semakin banyak berpuasa dan berterawih serta membaca al-Quran maka semakin banyak sistem Islam termasuk perundangan dapat dilaksanakan bukan semakin kuat menentangnya. Inilah suatu tindakan yang memalukan umat Islam sedangkan orang bukan Islam pun tidak berbuat demikian. Oleh itu sempena bulan Ramadhan yang terus berjalan ini maka kita seluruh umat Islam yang benar-benar tunduk dan patuh kepada perintah Allah mendesak agar orang yang terbabit menarik balik tindakannya serta bertaubat kepada Allah. Ketika Allah menutup pintu neraka dengan membuka seluas pintu syurga sempena ketibaan Ramadhan maka kita jangan sekali-kali cuba mengetuk pintu neraka dengan melawan sistem Islam. Jika mahu bercakap tentang hak dan keselamatan awam maka lebih baik kita berbincang tentang ISA bukannya tentang hukum Allah.

Firman Allah dalam  ayat 49 surah an-Maidah:

وأن احكم بينهم بمآ أنزل الله ولا تتبع أهواءهم واحذرهم أن يفتنوك عن بعض مآ أنزل الله  إليك فإن تولوا فاعلم أنما يريد الله أن يصيبهم ببعض ذنوبهم وإن كثيرا من الناس لفـــسقون

Maksudnya : Dan hendaklah engkau memutuskan perkara antara mereka menurut apa yang telah diturunkan oleh Allah. Dan janganlah engkau mengikut hawa nafsu mereka dan berhati-hatilah engkau terhadap mereka supaya mereka tidak memalingkan engkau daripada sebahagian apa yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Jika mereka berpaling maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah hendak menimpakan musibah kepada mereka disebabkan sebahagian dosa mereka. Dan sesungguhnya kebanyakan manusia adalah orang-orang fasik.

Sidang Jumaat yang dikasihi sekalian

            Kedatangan bulan Ramadhan bukan bererti melemahkan umat Islam kerana terpaksa berpuasa sebaliknya ia menyemarakkan lagi semangat jihad dalam melawan musuh dalam diri iaitu nafsu dan musuh zahir. Kita yang hidup dalam keadaan aman sepatutnya bersyukur kepada Allah dengan memperbanyakkan ibadat bukannya bertambah liat apatah lagi terus bergelumang dengan maksiat. Renungilah nasib yang sedang dihadapi oleh kebanyakan saudara kita yang lain terutama di Palestin, Iraq dan sebagainya di mana mereka bukan setakat melawan nafsu tetapi turut berhadapan dengan musuh kuffar. Bilakah penderitaan saudara seagama itu akan berakhir dan adakah kuffar yang diketuai oleh Amerika dan didalangi oleh tangan jahat yahudi akan terus menjadi raja untuk melakukan kezaliman di atas muka bumi ini. Jawapannya terletak di atas bahu setiap diri umat Islam di mana adakah kita sudah mahu kembali kepada Islam yang menyeluruh atau terus mahu berpecah mengikut ideologi ciptaan kuffar.

Ingatlah bahawa semua kuasa besar yang zalim akan hancur melainkan mereka kembali kepada Islam. Sejarah pernah mencatatkan bagaimana tentera Monggol yang begitu ganas sehingga mampu menguasai hampir keseluruhan wilayah umat Islam termasuk Baghdad, Halab dan Damsyik di mana umat Islam pada masa itu bagaikan tiada lagi harapan untuk menang apatah lagi untuk terus berkuasa. Sebaliknya Allah mendatangkan pertolongan kepada hambaNya yang ikhlas berjuang di mana suatu ketika, Holako selaku panglima tentera Monggol telah menghantar ugutan kepada Saifuddin Qutuz, Sultan Mamalik di Mesir sebagai ancaman keras kepadanya setelah baginda menghalang tentera Monggol daripada memasuki Mesir. Sultan Saifuddin Qutuz bukan sahaja tidak gentar dengan ugutan Monggol itu malah baginda terus membentuk angkatan tentera Mesir Mamalik yang kuat lengkap dengan kesemua peralatan perang. Seterusnya baginda membawa tentera tersebut sehinggalah bertemu dengan angkatan tentera Monggol di ‘Ain Jalut di sebelah tenggara Haifa, Palestin. Di dalam pertempuran ini umat Islam berjaya mengalahkan tentera Monggol dengan kekalahan yang teruk pada 25 Ramadan tahun 658 Hijrah. Tentera Monggol yang masih hidup lari ke timur dari ‘Ain Jalut. Kemudian Tentera Monggol itu dikejar oleh Sultan Saifuddin Qutuz dan pembantunya, Az-Zahir Bibers dan mereka juga berjaya dikalahkan sekali lagi. Setelah itu . Sultan Saifuddin Qutuz terus memasuki Syria sehingga kesemua kawasan di sana menjadi tenang. Tentera Islam bukan sahaja menang besar dalam peperangan yang berlaku pada bulan Ramadhan ini malah tidak lama selepas itu pemimpin dan tentera  Monggol yang terkenal dengan keganasannya telah memeluk Islam dan sikap mereka berubah menjadi baik dan adil. Inilah kuasa dan pertolongan Allah di mana tidak akan kekal sesuatu kuasa besar di atas muka bumi ini melainkan kuasa Allah. Yakinlah kita bahawa tentera sekutu Kuffar yang diketuai oleh Amerika yang diperkuda oleh yahudi akan kalah dan hancur dan Islam akan kembali merajai dunia dengan keadilan.

Firman Allah dalam ayat  26 surah Ali ‘Imran :

قل اللهم مــلك الملك تؤتى الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء وتعز من تشاء وتذل من تشاء بيدك الخير  إنك على كل شيء قدير

Maksudnya : Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan daripada sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: