• Ahlan Wa Sahlan

    Selamat Datang Ke Blog Khutbah Pilihan yang menampilkan lebih 300 teks khutbah Jumaat dan Hari raya yang dinukilkan oleh Ibnuatiq bermula tahun 1999 hingga kini. Ia merupakan salah suatu usaha dakwah dalam mengembangkan syiar Islam di mana para pengunjung digalakkan untuk mengambil teks khutbah ini untuk sebaran umum. Sebarang teguran kepada kesilapan dan cadangan atau ingin khutbah terbaru bolehlah daftar melalui facebook.com/ekhutbah . Semoga kita semua dirahmati dan diberkati oleh Allah.

  • Kandungan Blog

  • ekhutbah Audio MP3








  • Kategori Khutbah

  • Arkib Khutbah

  • Tulisan Terbaik

  • Capaian Terhangat

  • Pengunjung Blog

    • 1,704,309 tetamu
  • Tetamu Online

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 6,443 other followers

147. ULAMA’ TERPIMPIN UMAT TERBIMBING


الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ  أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ   اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ  …أَمَّا بَعْدُ

فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ  حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ

Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.

Saya  menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian  agar  kita  sama-sama  meningkatkan  ketaqwaan  kita  kepada  Allah  dengan  melakukan  segala  suruhanNya  dan  menjauhi  segala  yang  ditegahNya.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian

Firman Allah dalam  ayat 144 surah ali Imran :

وما محمد إلا رسول قد خلت من قبله الرسل , أفإن مات أو قتل انقلبتم على  أعقبكم  , ومن ينقلب على عقبيه فلن يضر الله شيئا , وسيجزي الله الشكرين .

Maksudnya : Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul. Sesungguhnya telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul . Apakah jika baginda wafat atau dibunuh maka kamu akan berpaling tadah (murtad)?. Sesiapa yang berpaling tadah maka dia tidak dapat mendatangkan mudharat kepada Allah sedikit pun. Dan Allah akan memberi balasan kepada mereka yang bersyukur

Kita masih berada bulan Rabiul Awwal yang dijadikan bulan perayaan dalam memperingati Maulidurrasul s.a.w. Pujian ke atas junjungan besar nabi Muhammad s.a.w meniti di mulut-mulut umat Islam bagi menandakan betapa kasih dan sayangnya kita terhadap nabi yang banyak menabur jasa dalam menyampaikan risalah Islam dialam buana ini. Nabi Muhammad s.a.w mesti dijadikan contoh teladan yang paling mulia oleh seluruh umat manusia dalam semua perkara samada dari segi akhlaknya, pemerintahannya, kemasyarakatannya dan kehidupannya. Nabi Muhammad s.a.w telah meninggalkan segala kemewahan dunia kerana bimbang lebih ramai umatnya akan dikufurkan dan dihanyutkan oleh godaan dunia yang mempesona. Nabi Muhammad s.a.w yang merupakan ketua keluarga, pemimpin negara, nabi kepada seluruh umat manusia telah menunjukkan kepada kita semua melalui percakapan dan perbuatannya yang berdasarkan wahyu bukannya nafsu tentang bagaimanakah cara yang terbaik di dalam mengejar keredhaan Allah demi mencapai kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat.

Kini lebih 1400 tahun nabi Muhammad s.a.w meninggalkan kita tetapi kerana keyakinan yang tinggi terhadap kebenaran dan kesucian Islam maka kita sebagai umat yang menyatakan bahawa kita lebih cintakan akhirat melebihi cinta kita terhadap dunia fana terus memperjuangkan pelaksanaan Islam dalam diri dan alam nyata dalam seluruh aspek kehidupan. Ini bagi membuktikan bahawa kita mahu menjadi golongan yang dikasihi dan dicintai oleh nabi iaitu golongan yang mencintai dan mengasihi nabi walau pun tidak pernah bertemu dengan baginda semasa hayatnya dan juga terus mengikut ajaran nabi dan memperjuangkan Islam.

Sidang Jumaat yang dikasihi sekalian,

Perjuangan dalam meneruskan dakwah Islam dan pelaksanaan seluruh sistem Islam yang melibatkan ibadat, kemasyarakatan, pemerintahan telah diwariskan kepada para ulama’ akhirat yang soleh dan bertaqwa. Hadis nabi yang menyatakan” العلماء ورثة الأنبياء “iaitu para ulama’ itu merupakan pewaris para nabi dalam mengembangkan usaha dakwah dan melaksanakan seluruh amanah Allah dalam mentadbir dunia dengan hukuman Allah dan menjaga kesucian Islam daripada dicemari oleh tangan-tangan kotor yang berusaha menjauhkan umat manusia daripada  ajaran Islam yang menyeluruh. Nabi Muhammad s.a.w turut menyatakan bahawa umat manusia tidak akan sesat selama-lamanya jika terus menjadikan al-Quran dan as-Sunnah sebagai pedoman dalam setiap tindakan mereka. Inilah betapa hebat dan terjaganya Islam di mana Allah telah menyatakan bahawa al-Quran terus terjaga daripada sebarang pengurangan atau penambahan oleh mana-mana pihak sehingga ia menjadi sumber tertinggi kepada seluruh umat manusia. Al-Quran tidak akan terjadi sebagaimana kitab Taurat dan Injil yang telah diselewengkan sesuka hati oleh paderi dan pendita yahudi dan Kristian. Hadis nabi turut dijaga oleh ulama’ dari segi kesohihannya sebelum dijadikan hujah di mana para ulama’ hadis sentiasa berusaha dalam menolak hadis-hadis palsu agar kesucian hadis nabi terus terjaga.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,

Pemilihan ulama’ sebagai pewaris kepada perjuangan nabi turut meletakkan Islam sebagai agama yang berasaskan ilmu bukannya terdiri di atas kejahilan dan paksaan. Ulama’ akhirat terpaksa memikul amanah yang berat ini dengan penuh rasa tanggungjawab dan tidak boleh dilaksanakan secara sambil lewa. Memandangkan betapa besarnya peranan ulama’ dalam mengembalikan semula keagungan Islam sebagai agama yang memerintah dunia bukannya agama yang diperintah oleh manusia berdasakan akal yang lemah bersesuaian dengan peranan ulama’ sebagai pewaris kepada perjuangan nabi maka musuh-musuh Islam terus memainkan peranan penting dalam memburuk-burukkan para ulama’ yang ikhlas berjuang untuk Islam bukannya untuk wang. Yahudi dan Kristian terutamanya tidak senang duduk apabila melihat ulama’ menjadi ketua kepada umat Islam dalam memperjuangkan Islam. Kristian tidak dapat menafikan kepentingan paderi dan cerdik pandai mereka sebelum ini dalam menyebarkan Kristian dan pembangkit semangat juang dalam menghancurkan Islam terutama semasa penjajahan tetapi setelah amalan sekularisme diamalkan akibat cengkaman paderi yang begitu kuat ke atas rakyat maka pengikut Kristian sendiri memisahkan di antara peranan paderi dan pemerintah. Kita juga dapat melihat peranan paderi dan ilmuan yahudi di dalam kerajaan Israel hari ini di mana paderi inilah yang memainkan peranan besar dalam menghasut umat yahudi terutama melalui kitab Talmud yang merupakan kitab yang paling keras menentang Islam dan bangsa selain daripada yahudi di mana paderi yahudi ini merupakan penyokong kuat terhadap kebiadapan dan penindasan ke atas umat Islam di Palestin. Tidak ketinggalan peranan sami hindu yang melampau dalam membangkitkan rasa permusuhan terhadap umat Islam di India sehingga pelampau Hindu sanggup membakar dan membunuh umat Islam sesuka hati. Tanpa peranan dan semangat yang ditanamkan oleh golongan ulama’, paderi, sami atau ilmuan dalam agama maka perjuangan seluruh agama tidak begitu kuat. Oleh itu kita sebagai umat Islam yang cintakan Allah dan rasulNya maka semestinya terus berada dibelakang para ulama’ yang ikhlas berjuang untuk sama-sama meninggikan kalimah Allah yang tinggi. Biar dikeji, dicaci, dimaki dan dilontar dengan pelbagai tohmahan namun perjuangan Islam mesti terus diteruskan sehingga hari qiamat. Kita begitu yakin dengan janji kemenangan oleh Allah kepada Islam yang sempurna ini. Waktu dan ketika untuk datangnya pertolongan dan kemenangan daripada Allah itu sudah begitu hampir.  Cuma persediaan kita dalam melahirkan diri sebagai umat yang bakal duianugerahkan dengan kemenangan yang dijanjikan ini sahaja yang mesti disiapkan segera..Tiada lagi masa untuk kita berehat dan bergurau senda untuk mencapai perkara ini

Sidang Jumaat yang berkati Allah,

Kekuatan Islam juga tidak berdiri di atas kekuatan perseorangan tetapi ia tertegak di atas kekuatan jemaaah. Perjuangan Islam mesti dilakukan ikhlas kerana Allah bukannya disebabkan seseorang pemimpin. Oleh itu Allah sendiri mengingatkan umat Islam agar tidak kembali murtad disebabkan kewafatan nabi kerana nabi merupakan pemimpin yang juga akan mati setelah selesainya tugas yang dijalankan. Tugas dan peranan nabi selepas itu mesti diteruskan oleh para ulama’ bukannya terhenti dengan kewafatan nabi s.a.w. Kita ingat bagaimana adanya umat Islam yang kembali murtad dan ramai yang lemah semangat serta tidak kurang yang tidak dapat menerima hakikat bahawa nabi telah wafat termasuk Sayyidina Umar al-Khottab sendiri sehingga dalam keadaan yang tidak terkawal ini lalu Sayyidina Abu Bakar berdiri gagah dihadapan para muslimin dan mengeluarkan kata-katanya yang tegas :

أيها الناس ! من كان يعبد محمدا فإن محمدا قد مات  ,  ومن كان يعبد الله  فإن الله حي لا يموت

Maksudnya : Wahai sekalian manusia! Sesiapa dikalangan kamu yang menyembah Sayyidina Muhammad s.a.w maka sesungguhnya nabi Muhammad telah wafat dan sesiapa yang menyembah Allah maka sesungguhnya Allah terus hidup dan tidak sekali-kali akan mati

Oleh itu kita jangan letakkan perjuangan disebabkan seseorang tetapi ia mesti dilakukan secara jemaah agar kekuatan dan perjuangan Islam terus kuat dan utuh.

Firman Allah dalam ayat 128 dan 129 surah at-Taubah

لقد جاءكم رسول من أنفسكم عزيز عليه ما عنتم حريص عليكم بالمؤمنين رؤوف رحيم  .  فإن تولوا فقل حسبي الله لاإله إلا هو  عليه توكلت وهو رب العرش العظيم  .

Maksudnya : Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin. Jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah : “Cukuplah Allah bagiku, tiada tuhan selain Dia, hanya kepadaNya aku bertawakkal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘Arasy yang agung”.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْن

Advertisements

3 Respons

  1. salam ustaz….terima kasih atas khtbah….sekian lama ana ambil khutbah enta untuk dibaca dimasjid sini…barakallahufika….

  2. terima kasih di atas sumbangan khutbah terkini…
    kerana ini memudahkan saya menbaca khutbat yg menarik setiap minggu…

  3. alhamdulilah bersyukur sy kehadrat ilahi krnan dpt ilmu pngthuan dalm khutbah….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: