• Ahlan Wa Sahlan

    Selamat Datang Ke Blog Khutbah Pilihan yang menampilkan lebih 300 teks khutbah Jumaat dan Hari raya yang dinukilkan oleh Ibnuatiq bermula tahun 1999 hingga kini. Ia merupakan salah suatu usaha dakwah dalam mengembangkan syiar Islam di mana para pengunjung digalakkan untuk mengambil teks khutbah ini untuk sebaran umum. Sebarang teguran kepada kesilapan dan cadangan atau ingin khutbah terbaru bolehlah daftar melalui facebook.com/ekhutbah . Semoga kita semua dirahmati dan diberkati oleh Allah.

  • Kandungan Blog

  • ekhutbah Audio MP3











  • Kategori Khutbah

  • Arkib Khutbah

  • Tulisan Terbaik

  • Capaian Terhangat

  • Pengunjung Blog

    • 1,678,031 tetamu
  • Tetamu Online

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 6,416 other followers

43. KUFFAR MENYERANG ISLAM MELAWAN


 

 

الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ  أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ   اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ  …أَمَّا بَعْدُ

فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ  حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ

Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.

Saya  menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian  agar  kita  sama-sama  meningkatkan  ketaqwaan  kita  kepada  Allah  dengan  melakukan  segala  suruhanNya  dan  menjauhi  segala  yang  ditegahNya. 

 

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian

Firman Allah dalam ayat 23 surah al-Jaathiah :

أفرءيت من اتخذ إلـهه هوئه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشــوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون

Maksudnya:  Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmuNya dan Allah telah menutup pendengaran dan hatinya serta meletakkan tutupan atas penglihatannya?. Maka siapakah yang akan memberikannya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil pengajaran?.

 

Sidang Jumaat yang berkati Allah,

            Kedatangan Zulhijjah mengingatkan kita kepada pengorbanan suci nabi Ibrahim bersama isterinya Siti Hajar dan anaknya Ismail dalam mematuhi dan melaksanakan seluruh perintah Allah. Nabi Ibrahim sebagaimana yang kita ketahui melalui kisah al-Quran merupakan antara Rasul yang mendapat tentangan dan ujian yang besar di mana sejak remaja lagi baginda terpaksa berhadapan denga ayahnya Azar yang bekerja sebagai pembekal berhala kepada kaumnya yang sesat. Nabi Ibrahim dengan keberanian yang berasaskan aqidah yang betul telah berusaha bersungguh-sungguh dalam menyedarkan kaumnya yang sesat itu sehingga baginda telah dibakar dalam unggun api yang besar oleh bala tentera Namrud akibat tindakan nekadnya ketika menghancurkan berhala sembahan mereka. Setelah itu baginda terus berhujah dengan pelbagai cara bagi menyampaikan dakwah Islam yang suci kepada kaum yang sesat itu. Kesabaran dan kepatuhan nabi Ibrahim diuji lagi dengan perintah agar ditinggalkan isterinya Siti Hajar bersama anaknya Ismail yang masih kecil di sebuah lembah yang kering kontang dan baginda sendiri pulang semula ke Palestin untuk berdakwah agar kaumnya tunduk menyembah Allah dan menjauhi segala ajaran syirik lagi menyesatkan. Sudah menjadi sunnah perjuangan di mana keimanan dan keyakinan nabi Ibrahim terus diuji dengan suatu ujian yang lebih berat iaitu perintah Allah melalui mimpi benar supaya baginda menyembelih anaknya yang tersayang iaitu nabi Ismail. Demi menunjukkan keimanan dan keyakinan yang tidak berbelah bahagi terhadap segala perintah Allah maka kedua-dua hamba Allah yang bergelar nabi lagi rasul iaitu nabi Ibrahim dan nabi Ismail terus melaksanakan perintah Allah itu tanpa sebarang bantahan. Pengorbanan suci mereka ini terus dilakarkan di dalam al-Quran untuk sama-sama dijadikan tauladan oleh umat manusia termasuk kita. Selepas itu Allah telah memerintahkan nabi Ibrahim dan anaknya Ismail  agar membina Kaabah di bumi Mekah yang dahulunya kering kontang dan tidak berpenghuni tetapi dengan anugerah telaga air zamzam dan berkat doa nabi Ibrahim maka bumi Mekah terus menjadi tumpuan manusia dari seluruh pelusuk dunia sehingga hari ini. Selepas itu terbinanya pula Masjid al-Aqsa iaitu selepas 40 tahun pembinaan Kaabah  oleh nabi Ibrahim sekembalinya baginda dari Mekah ke tanahairnya Baitul Maqdis. Melalui hadis Rasulullah s.a.w menyatakan bahawa kedua-dua masjid tersebut iaitu Masjidil Haram di Mekah dan Masjid al-Aqsa di Baitul Maqdis, Palestin menjadi masjid yang mempunyai banyak kelebihan berbanding masjid yang lain.

 

Sidang Jumaat yang dihormati,

Untuk sekian kalinya umat Islam seluruh pelusuk dunia tanpa mengira bangsa dan usia, negara dan takhta apabila masuknya musim haji terus datang mengunjungi Ka’abah bagi menunaikan ibadat haji. Jika pada tahun kelahiran nabi kita Muhammad s.a.w, tentera bergajah Abrahah telah datang ke Mekah bagi menghancurkan Ka’abah tetapi perancangan jahat mereka telah dipatahkan oleh Allah melalui penghantaran burung Ababil. Pada hari ini kita dikejutkan lagi dengan suatu cadangan oleh pelampau yahudi terutama selepas serangan nekad terhadap 2 bangunan di Amerika iaitu untuk mengebom Ka’abah di Mekah sebagai jalan membalas dendam. Sebelum ini kuffar memandang bahawa kedatangan umat Islam ke Mekah untuk menunaikan haji tidak memberi kesan yang besar terhadap kepentingan kuffar kerana kebanyakan umat Islam tidak mengambil iktibar daripada perhimpunan raksaksa semasa menunaikan ibadat haji sebagai tempat untuk bersatu dalam mengembalikan semula kehebatan dan keadilan Islam. Sebelum ini memang ada negara kuffar yang tidak membenarkan rakyatnya yang beragama Islam pergi ke Mekah untuk menunaikan ibadat haji seperti Rusia di mana ada rakyatnya yang berkeras pergi ke Mekah telah dikisar di dalam mesin pengisar daging sehingga hancur. Tetapi pada hari ini kuffar mula berfikir semula tentang kesan yang bakal menggugat kekuasaan kuffar yang akan lenyap jika seluruh umat Islam yang pergi menunaikan haji akan menggunakan peluang dalam berbincang dan berfikir tentang kesatuan berasaskan Islam yang mesti dilakukan segera bagi menghadapi pengganas kuffar yang saban hari menindas dan membunuh umat Islam sesuka hati. Sebab itulah pada tahun ini melalui nasihat Amerika maka kerajaan Arab Saudi tergamak mengeluarkan kenyataan agar umat Islam tidak membangkitkan tentang permusuhan terhadap kuffar yang diketuai oleh Amerika dalam sebarang pertemuan atau ucapan sepanjang berada di Mekah semasa menunaikan ibadat haji. Ini suatu arahan yang pengecut sedangkan kuffar terus menekan dan membaham tubuh umat Islam serta tidak memberhentikan serangan terhadap umat Islam. Oleh itu kita begitu berharap agar seluruh umat Islam yang sedangkan mengerjakan haji untuk musim ini dapat pulang bukan sahaja dengan haji yang mabrur tetapi turut pulang dengan semangat jihad untuk bersatu berhadapan dengan tentera bersekutu kuffar. Semoga kepulangan jemaah haji ini juga dapat membawa berita dan perancangan yang patut dilakukan oleh umat Islam dapat mengembalikan semula khilafah Islam yang telah lama hilang.

 

Sidang Jumaat yang dikasihi,

            Jika kuffar mula merancang dalam memastikan umat Islam yang pergi ke Mekah hanya untuk beribadat khusus semata-mata bukannya mengambil iktibar yang sewajarnya untuk kepentingan umat Islam sedunia maka begitulah juga yang berlaku di bumi Palestin tempat terletaknya Masjidi al-Aqsa. Umat Islam terus dilarang daripada bersembahyang termasuk solat Jumaat dalam Masjid al-Aqsa sedangkan yahudi berusaha untuk melakukan ibadat mereka di dalam masjid yang mulia ini. Usaha yahudi dalam meruntuhkan Masjid al-Aqsa terus berjalan walau pun mendapat bantahan tetapi memang sikap yahudi semenjak dahulu lagi walau pun penakut tetapi degil. Keadaan di Palestin semakin buruk akibat kedegilan yahudi yang terus merobohkan rumah umat Islam dan membunuh rakyat yang tidak berdosa sesuka hati. Yahudi memang telah lama mencabar umat Islam untuk berperang kerana meyangka mereka kuat dan tidak apat dikalahkan. Tetapi yahudi tidak dapat menafikan bagaimana beberapa serangan berani mati telah menyebabkan ekonomi yahudi jatuh begitu teruk dan mereka kehilangan banyak nyawa. Yahudi turut dikejutkan dengan serangan terhadap kedudukan tentera mereka oleh pejuang Islam serta pengeboman terhadap kereta kebal yahudi yang dianggap paling canggih di dunia. Serangan yang dilakukan walau pun dengan kelengkapan senjata yang tidak seberapa daripada kalangan pejuang Islam tetapi dengan keyakinan yang tinggi kepada pertolongan Allah maka serangan ini telah menyebabkan yahudi berada dalam ketakutan. Semoga kehancuran yahudi semakin dekat dan nyata bagi membolehkan sinar Islam kembali bercahaya di bumi Isra’ dan Mikraj itu dan juga ke seluruh dunia yang begitu lama merindukan keamanan.

 

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,

            Jika di pusat Yahudi sedunia di Palestin di mana yahudi begitu ganas meratah tubuh dan merampas bumi umat Islam maka tidak ketinggalan dengan apa yang berlaku di pusat yahudi Asia Tenggara iaitu Singapura yang mula menyerang kewajipan dalam agama apabila menggantung 3 orang kanak-kanak yang bertudung daripada bersekolah atas alasan boleh menggugat usaha dalam menyatukan rakyat sedangkan dalam masa yang sama Singapura membenarkan pelajar berketurunan Sik memakai serban ke sekolah. Apa yang malangnya seluruh pemimpin negara umat Islam bagaikan menutup mata melihat kerakusan Singapura tidak sebagaimana yang pernah berlaku pada zaman Khalifah Mu’tasim yang telah bertindak tegas dengan menghantar bala tentera bagi mengajar sekumpulan pemuda Kristian yang ketawa melihat seorang perempuan muslimah yang tersingkap kainnya ditiup angin. Apa yang lebih malang dan memberi tamparan hebat kepada pemimpin umat Islam apabila ada seorang peguam yang bukan beragama Islam malah peguam ini pernah menyatakan bahawa sesiapa yang ingin menegakkan negara Islam di Malaysia ini maka dia mesti dahulu melangkah mayatnya di mana peguam ini bersedia membantu secara percuma kepada keluarga kanak-kanak itu dalam mengambil tindakan terhadap kerajaan Singapura dalam masalah tudung tadi. Di manakah peranan sebagai negara Islam sebagaimana yang dilaungkan telah dilaksanakan di negara ini jika untuk menegur tindakan tidak bertamadun kerajaan Singapura pun sudah takut sedangkan dalam masa yang sama pemimpin yang sama boleh bertindak kejam menutup pusat pengajian agama.

            Firman Allah dalam ayat 21 surah al-Jaathiat :

أم حسب الذين اجترحوا السيئات أن نجعلهم كالذين ءامنوا وعملوا الصــلحــت سوآء محياهم ومماتهم سآء ما يحكمون

Maksudnya : Apakah orang-orang yang membuat kejahatan itu menyangka bahawa Kami akan menjadikan mereka seperti orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan soleh iaitu sama antara kehidupan dan kematian mereka?. Amat buruklah apa yang mereka sangkakan itu.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: