• Ahlan Wa Sahlan

    Selamat Datang Ke Blog Khutbah Pilihan yang menampilkan lebih 300 teks khutbah Jumaat dan Hari raya yang dinukilkan oleh Ibnuatiq bermula tahun 1999 hingga kini. Ia merupakan salah suatu usaha dakwah dalam mengembangkan syiar Islam di mana para pengunjung digalakkan untuk mengambil teks khutbah ini untuk sebaran umum. Sebarang teguran kepada kesilapan dan cadangan atau ingin khutbah terbaru bolehlah daftar melalui facebook.com/ekhutbah . Semoga kita semua dirahmati dan diberkati oleh Allah.

  • Kandungan Blog

  • ekhutbah Audio MP3











  • Kategori Khutbah

  • Arkib Khutbah

  • Tulisan Terbaik

  • Capaian Terhangat

  • Pengunjung Blog

    • 1,675,833 tetamu
  • Tetamu Online

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 6,409 other followers

10. BAHAYA SEKULARISME


 

الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ  أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ   اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ  …أَمَّا بَعْدُ

فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ  حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ

Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.

Saya  menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian  agar  kita  sama-sama  meningkatkan  ketaqwaan  kita  kepada  Allah  dengan  melakukan  segala  suruhanNya  dan  menjauhi  segala  yang  ditegahNya.

 

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,

Renungilah firman Allah dalam ayat 85 surah Ali- Imran  :

ومن يبتغ غير الإسلام دينا فلن يقبل منه وهو فى الأخرة من الخـــسرين

Maksudnya : Dan sesiapa yang memilih agama lain daripada Islam sebagai agama maka tidak akan diterima dan dia pada hari akhirat nanti termasuk dalam golongan mereka yang rugi

            Pada hari ini kita dapat lihat bagaimana kebanyakan negara umat Islam ditadbir dan diperintah dengan menggunakan sistem yang berlainan dengan apa yang disuruh oleh Allah. Kebanyakan pemimpin negara Islam yang menjadikan sistem sekularisme iaitu pemisahan antara agama dan politik sebagai tunjang dalam pemerintahan mereka. Mereka mewarisi sistem yang ditinggalkan oleh  penjajah sehingga umat Islam hari demi hari semakin jauh daripada agama mereka bukannya semakin tunduk dan patuh kepada Allah dan rasulNya.. Umat Islam semakin lemah iman mereka kerana  mereka diajar untuk mengejar kemewahan dunia yang sementara sehingga mereka semakin lupa kepada hari akhirat. Nafsu menjadi tuhan dan ikutan sedangkan al-Quran dan as-Sunnah hanya dibaca dan didengar sahaja tanpa berusaha untuk mengamalkan apa yang disuruh dan menjauhi apa yang dilarang oleh Allah dan rasulNya. Malah ada juga pemimpin umat Islam yang berani menghina sunnah Rasulullah s.a.w dan juga menghina keadilan serta kesaksamaan hukum dan perundangan Islam. Bagi mereka penghinaan ini sebagai suatu perkara biasa sedangkan dalam tidak sedar ia telah merosakkan aqidah mereka. Artis dipuja manakala para ulama’ dicerca dan dihina malah dilarang daripada memberitahu kepada umat Islam tentang keadaan Islam yang sebenar. Perbuatan mereka ini dicontohi dan diikuti oleh rakyat yang  jahil dan dijahilkan. Benarlah sabda Rasulullah s.a.w  : الناس على دين ملوكهم  yang bermaksud : Sesungguhnya rakyat itu mengikut agama pemimpin mereka.

Islam didakwa oleh pemimpin yang jahil ini sebagai sesuatu yang menyekat pembangunan dan juga pencetus huru-hara dalam masyarakat terutama dalam masyarakat yang berbilang kaum. Dakwaan mereka ini bercanggah sama sekali dengan firman Allah dalam ayat 48 surah al-Maidah :

وأنزلنا إليك الكتب بالحق مصدقا لما بين يديه من الكتب ومهيمنا عليه  فاحكم بينهم بما أنزل الله ولا تتبع أهواءهم عما جاءك من الحق لكل جعلنا منكم شرعة ومنهاجا  ولو شاء الله لجعلكم أمة وحدة ولكن ليبلوكم فى ما ءاتئكم  فاستبقوا الخيرات إلى الله مرجعكم جميعا فينبئكم بما كنتم فيه تختلفون

Maksudnya : Dan Kami turunkan kepadamu  wahai  Muhammad kitab yakni al-Quran dengan membawa kebenaran untuk membenarkan kitab-kitab suci yang telah ada dihadapannya dan untuk memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hukum diantara mereka iaitu ahli kitab itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Dan janganlah engkau mengikut hawa nafsu mereka dengan menyeleweng daripada apa yang telah datang kepadamu daripada kebenaran. Bagi tiap-tiap umat yang ada diantara kamu , Kami tetapkan suatu syariat dan jalan agama yang wajib diikuti oleh masing-masing. Dan sekiranya Allah mahu nescaya Dia  menjadikan kamu hanya satu umat yang bersatu dalam satu agama. Tetapi Dia mahu menguji kamu dalam menjalankan apa yang  telah  disampaikan kepada kamu. Oleh kerana itu, berlumba-lumbalah kamu dalam membuat kebaikan. Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya.

Maka Dia akan memberitahu kepada  kamu apa yang kamu berselisih faham padanya. Jika kita kaji sejarah Islam bermula pada zaman Rasulullah s.a.w sebagai pemimpin negara Madinah Munawwarah kita tidak pernah pernah bertemu pembunuhan yang tidak berasas terhadap orang bukan Islam terutama yahudi. Begitu juga ketika pembukaan kota Mekah di mana hanya beberapa orang kafir sahaja yang dihukum bunuh kerana kesalahan yang besar bukannya kerana perasaan marah semata-mata. Begitulah juga apa yang berlaku kepada khalifah selepas baginda. Begitulah juga berlakunya ketika Kesultanan Melayu Melaka dan kesultanan melayu yang lain apabila mereka menjadikan Islam sebagai cara hidup dan sebagai perundangan dalam pemerintahan mereka. Kita tidak pernah  terbaca sultan-sultan pada masa itu membunuh orang bukan Islam sewenang-wenangnya kecuali beberapa orang sultan diakhir kegemilangan kerajaan itu kerana mereka meninggalkan Islam.

Dari segi pembangunan mateial atau yang zahir pula kita dapat lihat bagaimana Islam mampu membinan tamadun yang boleh dilihat sehingga sekarang terutama di Baghdad dan Sepanyol. Pembinaan tamadun ini dibina ketika dunia eropah masih lagi berada dalam kemunduran dan kegelapan kezaliman.

 

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah!

Umat Islam sekarang ini sebagaimana yang dibaratkan oleh  Rasulullah s.a.w iaitu banyak sebagaimana buih dilaut tetapi tidak mempunyai kekuatan dan kemuliaan kerana mereka tidak berpegang teguh kepada Islam. Oleh itu marilah kita sama-sama bersatu terutama dalam menuju alaf baru dengan usaha yang bersungguh dalam memartabatkan semula kehebatan Islam dan keadilan perundangannya dengan meroboh dan menghancurkan kezaliman dan kesesatan sistem yang dijalankan pada hari ini. Ingatlah kepada kata-kata Sayyidina Umar yang masyhur ketika beliau  berjaya membebaskan Baitul Maqdis yang berbunyi :

نَحْنُ  قَوْمٌ أَعَزَّنَا اللهُ بِاللإسْلامِ فَمَهْمَا نبَتْغَيِ العِزَّةَ بِغَيْرِمَا أَعَزَّنَا اللهُ أَذَلَّنَا اللهُ

Maksudnya : Kita adalah suatu kaum yang  dimuliakan oleh  Allah  dengan  Islam. Selama mana kita mencari kemuliaan dengan sesuatu  yang bukan  apa yang  telah dimuliakan kita dengannya  iaitu  Islam  maka kita akan dihina oleh Allah.

 

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

Satu Respons

  1. assalamualaikum.
    apakah hukum bagi mereka yang mengamalkan undang-undang sekular ini? bagaimana dengan mereka yang menerima nya?
    dan bagaimana pula dengan keadaan rakyat negara yang mengamalkan sekularisme sedangkan sesetengah rakyat tidak menerima sekularisme, adakah mereka juga akan terkena azab Allah itu?
    segala soalan yang terjawab,didahulukan dengan terima kasih.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: