• Ahlan Wa Sahlan

    Selamat Datang Ke Blog Khutbah Pilihan yang menampilkan lebih 300 teks khutbah Jumaat dan Hari raya yang dinukilkan oleh Ibnuatiq bermula tahun 1999 hingga kini. Ia merupakan salah suatu usaha dakwah dalam mengembangkan syiar Islam di mana para pengunjung digalakkan untuk mengambil teks khutbah ini untuk sebaran umum. Sebarang teguran kepada kesilapan dan cadangan atau ingin khutbah terbaru bolehlah daftar melalui facebook.com/ekhutbah . Semoga kita semua dirahmati dan diberkati oleh Allah.

  • Kandungan Blog

  • ekhutbah Audio MP3



  • Kategori Khutbah

  • Arkib Khutbah

  • Tulisan Terbaik

  • Capaian Terhangat

  • Pengunjung Blog

    • 1,777,967 tetamu
  • Tetamu Online

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 10,124 other followers

42. ISLAM DISANGGAH MASALAH BERTAMBAH


 

 

            السلام عليكم

الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ  أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ   اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ  …أَمَّا بَعْدُ

فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ  حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ

Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.

Saya  menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian  agar  kita  sama-sama  meningkatkan  ketaqwaan  kita  kepada  Allah  dengan  melakukan  segala  suruhanNya  dan  menjauhi  segala  yang  ditegahNya. 

 

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian

فرمان الله تعالى دالم أية    2    سورة النور  :

الزانية والزاني فاجلدوا كل وحد منهما مائة جلدة ولاتأخذكم بهما رأفة فى دين الله إن كنتم تؤمنون بالله واليوم الآخر وليشهد عذابهما طائفة من المؤمنين

Maksudnya : Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina maka sebatlah setiap seorang daripada keduanya seratus kali rotan dan janganlah perasaan belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk menjalankan perintah agama Allah jika kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan hendaklah pelaksanaan hukuman terhadap mereka disaksikan oleh sekumpulan daripada orang-orang yang beriman.

            Manusia dijadikan sebagai sebaik-baik kejadian oleh Allah sesuai dengan jawatan yang dipertanggungjawabkan ke atas bahu mereka iaitu sebagai khalifah yang menguruskan urusan kehidupan dunia di muka bumi ini. Manusia dianugerahkan akal dan nafsu berbeza dengan malaikat yang hanya diberikan akal dan juga haiwan yang hanya diberikan nafsu. Manusia jika mampu menunaikan amanah Allah dengan baik dengan bijak menggunakan akal dan nafsu bertepatan dengan apa yang dikehendaki oleh Allah melalui neraca wahyu maka dia mampu mencapai kedudukan yang lebih mulia daripada malaikat tetapi jika kehidupan manusia itu hanya ditunjangi oleh hawa nafsu dengan mengenepikan penggunaan akal yang diterangi suluhan wahyu maka dia akan menjadi makhluk yang hina lebih hina daripada binatang berkaki empat.

            Setelah dikejutkan dengan budaya pembunuhan samada melibatkan satu keluarga atau orang lain maka negara kita terus hantui dengan penyakit sosial yang tidak pernah kunjung padam tetapi sebaliknya semakin bertambah. Penyakit sosial ini semakin bertambah dengan bertambahnya serangan terhadap kesucian agama Islam terutama perundangan Islam yang didakwa sebagai undang-undang yang ketinggalan zaman dan zalim. Dalam beberapa minggu ini sahaja rakyat dalam negara ini diperlihatkan tentang kadar sumbang mahram yang semakin meningkat sehingga hukuman baru diperkenalkan yang dipandang oleh pencipta kepada perundangan yang berasaskan akal manusia yang lemah sebagai cara terbaik untuk menangani masalah sumbang mahram ini. Tetapi kita umat Islam yang berpegang kepada ajaran Islam yang sebenar terus melihat bahawa semua perundangan yang berasaskan akal manusia adalah lemah dan zalim berbanding dengan hukuman Allah yang adil lagi saksama yang mampu menangani masalah yang berlaku dengan baik demi mencapai kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat.

 

Sidang Jumaat yang berkati Allah,

            Sumbang mahram boleh berlaku akibat pengabaian terhadap batas pergaulan dan pemakaian sebagaimana yang telah digariskan oleh syarak. Tetapi apa yang paling penting selain pengaruh dalaman iaitu nafsu dan kurangnya didikan agama maka pengaruh luaran yang memberi rangsangan kepada nafsu itu juga adalah besar pengaruhnya  ke arah berlakunya sumbang mahram. Pengaruh luaran seperti kegagalan kerajaan dalam menutup kelab malam, pusat hiburan serta pesta maksiat disamping pengaruh video dan majalah lucah serta rancangan tv yang lebih banyak merosakkan pemikiran rakyat daripada membina kemanusiaan dalam diri mereka. Sepatutnya dalam sebuah negara yang di dakwa sebagai negara Islam maka kerajaan mesti lebih serius dalam membina manusia bukannya terus membiarkan rakyat dihidangkan dengan hiburan yang melalaikan sehingga mereka lupa kepada tanggungjawab mereka sebagai insan yang mempunyai bebanan amanah agama yang mesti ditunaikan. Kita sebagai umat Islam yang mempunyai pedoman yang berharga mestilah menggunakan al-Quran dan Hadis nabi dalam membina tamadun yang tinggi berasaskan ruhani dan material secara serentak sehingga memungkinkan kita menjadi masyarakat yang diredhai oleh Allah di dunia dan akhirat. Kita jangan terpengaruh dengan dakyah sesat barat yang tidak tahu hala tuju mereka kerana hilangnya pedoman agama daripada diri. Masyarakat barat hanya tahu mencari hiburan yang tidak ada had sempadannya sehingga kehidupan mereka menjadi sebagaimana kehidupan binatang yang hanya tahu bekerja untuk makan dan berhibur untuk menenangkan fikiran yang kusut sedangkan tanggungjawab mereka yang sebenar terus terabai. Sebab itulah ramai penulis barat sendiri memandangkan bahawa tamadun barat hanya mampu melahirkan masyarakat babi yang hanya tahu bekerja dan makan kemudiannya berhibur tanpa ada arah tuju hidup yang sebenar.

            Oleh itu kita sebagai umat Islam yang sedar tentang tanggungjawab kita sebagai hamba Allah maka kita mesti yakin hanya dengan sistem Islam sahaja maka segala masalah sosial yang berlaku termasuk sumbang mahram dapat diselesaikan. Hukuman ciptaan manusia walau pun seberat mana pun tindakannya maka ia tidak lebih daripada melepaskan kemarahan kepada pesalah sedangkan ia tidak mempunyai ruh agama yang mampu menginsafkan manusia serta mengingatkan pelaku dan orang lain kepada hari akhirat.

 

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,

            Selain menghadapi masalah keruntuhan akhlak dalam negara maka masih banyak lagi masalah yang menimpa negara umat Islam yang lain terutama di negara yang diuji dengan peperangan. Pengganas kuffar kini menyatukan hala tuju senjata mereka iaitu ke arah umat Islam yang dianggap lemah dan hina. Tiada lagi erti belas kasihan dan tiada lagi makna peri kemanusiaan tetapi apa yang ada dalam pemikiran pengganas kuffar ialah umat Islam mesti dihancurkan demi membolehkan kuffar terutama yahudi terus merajai dunia. Islamlah suatu kuasa yang paling merbahaya setelah tumbangnya blok komunis sebelum ini. Bila direnung tentang sebab yang membawa kepada penghinaan dan penindasan terhadap umat Islam silih berganti maka kita dapati bagaimana sikap umat Islam sendiri yang tidak mahu bersatu di bawah panji Islam dan lebih mementingkan diri sendiri telah memberi saham yang lebih besar kepada pengganas kuffar untuk terus menghisap darah dan meratah tubuh umat Islam. Dasar pecah perintah yang telah dilaksanakan oleh musuh Islam semasa penjajahan ke atas negara-negara umat Islam telah memberi kesan yang besar sehingga pengganas kuffar tanpa rasa takut terus mengganas di bumi umat Islam kerana mereka tahu bahawa umat Islam dari negara lain hanya mampu melihat dan bersuara sedangkan bantuan ketenteraan tidak akan disalurkan kerana kepentingan hampir keseluruhan negara umat Islam kini dipegang oleh kuffar terutama yahudi melalui ekonomi.

 

Sidang Jumaat yang dihormati,

            Kita umat Islam sepatutnya mengambil iktibar daripada perjuangan Rasulullah s.a.w terutama dalam menghalau yahudi Khaibar daripada kubu yang paling kuat di Madinah pada penghujung bulan Muharram tahun ketujuh Hijrah sehingga yahudi terpaksa keluar dalam keadaan sehelai sepinggang meninggalkan harta dan tanahair mereka akibat daripada kejahatan mereka. Kita turut memberi sokongan penuh kepada para mujahidin yang terus melawan kekuatan kuffar yang diketuai oleh Amerika di Afghanistan serta mendoakan agar Allah mendatangkan pertolongan dan kemenangan yang cepat.  Begitu juga dengan para mujahidin yang terus menghadapi musuh Islam di Kashmir, India, Selatan Filiphina serta lainnya. Kita turut memberi sokongan terhadap pejuang berani mati dan mujahidin yang berusaha mempertahankan bumi Palestin daripada yahudi laknatullah. Kita akan menghalau yahudi sebagaimana golongan pengganas ini dihalau oleh Rasulullah s.a.w daripada bumi Madinah. Biar darah membasahi bumi tetapi maruah umat Islam dipertahankan. Biar nyawa menjadi ganti tetapi untuk menyerah tanahair milik umat Islam kepada yahudi tidak sama sekali.

 خيبر خيبر يا يهود جيش محمد سوف يعود  : Berambus! Berambus wahai yahudi! Tentera Muhammad kan kembali.

Firman Allah dalam ayat 55 surah at-Nuur :

وعد الله الذين ءامنوا منكم وعملوا الصــلحــت ليستخلفنهم فى الأرض كما استخلف الذين من قبلهم وليمكنن لهم دينهم الذي ارتضى لهم وليبدلنهم من بعد خوفهم أمنا  يعبدونني لايشركون بي شيئا  ومن كفر بعد ذلك فأولــئك هم الفــسقون

Maksudnya : Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amalan soleh bahawa Dia benar-benar akan melantik mereka sebagai pemimpin di muka bumi ini, sebagaimana Dia telah melantik orang-orang sebelum mereka. Dan sesungguhnya Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diredhaiNya untuk mereka dan Dia benar-benar menukar keadaan mereka sesudah mereka berada dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka tetap menyembahKu dengan tiada menyekutukanKu dengan sesuatu apa pun dengan Aku. Dan sesiapa yang tetap kafir sesudah janji itu maka mereka itulah orang-orang yang fasik.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْن

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: